Open air-filmfestival

David Deprez

Filmhuis Lumière

De plannen voor open air-filmfestival in Maastricht werden in april volledig gecanceld. Er was immers te veel onzekerheid in de cultuursector, zeker met het oog op de toekomst. Maar halverwege de zomer werd toch besloten om het festival te laten doorgaan. ,,In eerste instantie omdat er zo weinig kon en mocht en er deze zomer zo weinig momenten zijn waarop mensen samen kunnen komen om van cultuur te genieten’’, vertelt David Deprez, artistiek directeur van Filmhuis Lumière.

Het startschot voor de organisatie van het open air-filmfestival werd in juli gegeven. De realisatie was vervolgens een heel karwei. ,,Binnen zes weken moest alles geregeld worden. Dat was een stuk arbeidsintensiever omdat op de locatie van het filmfestival – het plein/de tuin achter de Lumière en de Muziekgieterij – pas net klaar was en er dus nog nooit eerder iets werd georganiseerd.

Inmiddels is het open air-filmfestival van Filmhuis Lumière in volle gang. David Deprez spreekt van een succes. ,,We zijn al bijna uitverkocht.’’ In verband met de anderhalve meter afstand en andere richtlijnen, gaat het wel om ‘maar’ 250 tickets per avond. In een ‘normale’ situatie zouden dat er 1000 zijn geweest. ,,En dat gaat prima. Ik vind het ook superbelangrijk om de overheid te laten zien dat het zo ook kan. Je kunt evenementen organiseren voor grote groepen, als je maar goed overal over nadenkt.’’

Het open air-filmfestival van Lumière draait om meer dan alleen film; bij elke voorstelling komt een randprogramma. Twee van de voorstellingen zijn zelfs met live muziek begeleiding, komende zaterdag weer. ,,Alles om de bezoekers een complete avond uit te bieden, niet gewoon even naar de film.’’

In de Lumière zelf gaat de reguliere programmering gedurende het filmfestival ‘gewoon’ door. Dat mag ook wel; het filmhuis aan ’t Bassin is ruim 2,5 maand dicht geweest. Onder meer dankzij de vele toeristen in de stad draaien ze op 50 procent van de maximale capaciteit, maar er mogen dan ook maar 50 procent van alle stoelen worden bezet.

Om naast de reguliere kaartjesverkoop toch nog wat extra omzet te genereren, biedt Lumière zijn filmaanbod sinds dit voorjaar ook online aan. Daarvoor maakt het filmtheater gebruik van het platform picl.nl, dat speciaal ontworpen is voor filmhuizen. ,,Je kunt het vergelijken met Netflix maar dan zonder abonnement, maar betalen per film die je kijkt. Dit blijven we in de toekomst zeker doen. Uiteraard geven we de voorkeur aan vertoning in de filmzaal maar dat neemt niet weg dat het streamen van films anno 2020 een waardevolle aanvulling is op onze diensten.’’

Reacties

Dit project heeft nog geen reacties!

Laat een reactie achter