LWV-app

Huub Narinx

LWV

Als directeur van de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV) is Huub Narinx samen met voorzitter Giel Braun continu bezig met behartigen van de belangen van Limburgse werkgevers. Informeren, een luisterend oor bieden, helpen en lobbyen. Alles om ervoor te zorgen dat het goed gaat met de werkgevers – en dus hun werknemers en de Limburgse economie. Medio maart was het dan ook high life op kantoor van de LWV, gevestigd in een prachtig historisch pand in het hartje van Roermond.

Den Haag

Hun jarenlange ervaring met Limburgse werkgevers en beleidsvorming in Den Haag, bezorgden Narinx en Braun dit voorjaar een groot voordeel. ,,Dankzij de korte lijntjes met Den Haag hebben we de politiek goed onder druk kunnen zetten om de ondernemers te steunen.’’

Vanuit het ledenbestand is de afgelopen periode vaak een beroep gedaan op de werkgeversvereniging. Dat leverde de LWV veel kennis op van de noden van ondernemers en de zorgen die daardoor ontstaan. ,,Dankzij de input van al onze leden hebben wij ons heel doelgericht tot Den Haag kunnen wenden. We wisten waar de pijnpunten lagen en op welke gebieden de aangekondigde overheidssteun niet toereikend was. Van die informatie hebben wij goed gebruik kunnen maken tijdens ons lobbywerk.’’

Scenariodenken

Toen de situatie ietwat onder controle was, is Narinx gaan nadenken over manieren om de werkgevers in de toekomst beter te beschermen tegen de zakelijke impact van zoiets als Covid-19. ,,Als we iets geleerd hebben de afgelopen periode dan is het wel dat we allemaal niet zo goed zijn in crisismanagement. Medio maart was heel Nederland slecht voorbereid. We verstarden. Stonden erbij en keken ernaar. En dat terwijl we eigenlijk al maanden wisten wat er in China speelde.’’

Juist in dat soort situaties is het volgens Narinx van belang om goed en snel te kunnen handelen. Om niet stil te staan of overladen te worden met onwetendheid, maar om juist door te pakken.

Binnen de kaders van het LWV-business college, een initiatief waarbij alles draait om het delen van kennis, wordt inmiddels gewerkt aan de training scenario denken/ crisismanagement. ,,Leden, (maar ook niet-leden), krijgen straks te kans om zich in te schrijven voor deze training, waarin we ze leren effectief te handelen in onverwachte situaties.’’

Communicatie

Een belangrijke les die Narinx en zijn team de afgelopen weken hebben geleerd is het belang van juiste communicatie. ,,We communiceerden altijd al, maar in zo’n crisis is het echt net koorddansen: je moet continu de afweging maken wat wel en wat niet. Een overkill aan informatie schaadt, maar je mag ook niet denken ‘dat weten ze wel.’ Daarbij zijn wij in deze situatie dé plek waar Limburgse werkgevers hun informatie vandaan halen, álles moet dus tot in de kleinste details kloppen en duidelijk zijn.’’

Daaruit leerde de LWV dat ‘less more is’, zolang alles maar klopt. Genoeg reden om de reeds bestaande plannen voor een nieuwe website van de plank te halen en op hoog tempo te realiseren. ,,Daarin maken we op het gebied van communicatie ook een duidelijk onderscheid tussen mensen die bekend zijn met de materie en mensen die er niet vertrouwd mee zijn. Zodat iedereen begrijpt wat er geschreven wordt.’’

Ook lanceerde de LWV een app waarmee leden gemakkelijk met elkaar in contact kunnen blijven. ,,Juist in deze tijden is het eens te meer belangrijk om ondernemers met elkaar in contact te brengen. Ze konden elkaar niet face to face ontmoeten, maar hadden we behoefte aan elkaars hulp en steun.’’

Niet dat de app niet meer relevant is nu de ondernemers wel weer voorzichtig bij elkaar over de vloer komen, in tegendeel zelfs: handige functies maken het mogelijk om gemakkelijk met elkaar in contact te komen of anderen met elkaar in contact te brengen. Daarnaast biedt de app relevant nieuws, activiteiten en opleidingen.

Inspirerend Limburg

De LWV heeft bijna 1300 leden. Samen zijn ze goed voor zo’n 260.000 werknemers. Medio maart zag Narinx hoe sommige van die leden binnen één dag alles kwijtraakten. ,,Ik ben trots om te zien hoe veel van die ondernemers de kracht en inspiratie hebben gevonden om met bepaalde aanpassingen door te pakken.’’

Via het platform Inspirerend Limburg, een initiatief van de LWV dat wordt gesteund door de Provincie Limburg en wordt uitgevoerd door Chapeau Content Creators (onderdeel van Chapeau) en Soapbox wil Narinx juist deze ondernemers, ondernemers dus die veerkracht en doorzettingsvermogen hebben getoond - en dat overigens nog steeds doen - een podium bieden. Momenteel belicht dit inspiratieplatform louter de ondernemers uit de toeristische sector (in de breedste zin van het woord), maar Narinx sluit niet uit dat andere sectoren ook over het voetlicht worden gebracht. ,,Op die manier willen wij werkgevers laten zien dat, hoe moeilijk het ook is, het juist nu van belang is om door te pakken en te investeren. Niet huilen en stilzitten, maar doorgaan!’’

Reacties

Dit project heeft nog geen reacties!

Laat een reactie achter