Onze USP's als wapen tegen corona!

David van de Runstraat

Rederij Cascade

De uitbraak van de wereldwijde coronapandemie heeft ons aanvankelijk volledig lamgeslagen: terwijl we half februari uitkeken op het best gevulde orderboek, waren een maand later diezelfde orders vrijwel allemaal verdwenen! 

Toen premier Rutte tijdens een van zijn persconferenties aan 'Ondernemend Nederland' de oproep deed om na te gaan denken over de 1,5 meter economie, zijn we met het hele team aan de slag gegaan met een plan van aanpak. Dit heeft geleid tot heel wat projectideeën, waarvan de meeste al gerealiseerd zijn: 

Crisis Businessmodel

De accountmanager van de Rabobank (onze huisbankier) attendeerde mij op het Business Innovatie Team Limburg, die een 'Crisis Model Canvas' hebben bedacht. Deze CMC bestaat uit acht aandachtsgebieden die van belang zijn om een bedrijf succesvol door een crisis te loodsen. Onder begeleiding van een tweetal adviseurs uit dit innovatieteam heb ik een crisismodel opgesteld waarin we acties en maatregelen hebben opgenomen, die aansluiten bij die aandachtsgebieden uit dit specifieke businessmodel. Dit resulteerde er in, dat we vooral moeten blijven sturen op de USP's (Unique Selling Points) van onze rederij. Hiermee komen namelijk de omvangrijke investeringen in 'onderscheidend vermogen' het beste tot zijn recht. Het crisis-businessmodel hangt dan ook op een prominente plek, vlakbij het bureau. Op momenten dat we wat corona-tegenslagen hebben te verwerken, zet dit canvas je direct weer in je kracht.

Tijdreizen op de Maasplassen?

Een van die USP's in ons bedrijf is het continu nastreven van innovatie! Dat zie je ook terug in de eigentijdse interieurs aan boord... In eerste instantie schrap je alle innovatieve ideeën omdat deze vaak te kostbaar zijn. Maar juist in deze tijd is er een waardevol idee ontstaan, dat we graag willen realiseren: Augmented Reality tijdens onze rondvaarten. Ons werkgebied - de Maasplassen - is een relatief jong recreatiegebied, dat de afgelopen decennia is ontstaan door grootschalige ontzanding en ontgrinding. Er zijn weinig plekken in Limburg waar het landschap zo ingrijpend veranderd is! Hoe mooi zou het zijn dat je tijdens de rondvaart via een app kunt zien hoe de omgeving er jaren geleden uitzag? Ruim 30 jaar geleden zie je dan diezelfde waterplassen vol liggen met imposante baggermachines en varende vrachtschepen... Ga je nog wat verder terug in de tijd, dan sta je midden tussen de koeien in een weiland! Op dit moment zijn we volop aan het onderzoeken hoe we dit project toch kunnen realiseren ondanks de moeilijke tijden.

Trendy fingerfoods, nu ook corona-safe!

In onze vloot hebben we de afgelopen jaren ook flink geïnvesteerd in professionele grootkeukenapparatuur, waardoor we vernieuwende foodconcepten kunnen aanbieden aan boord. Denk hierbij aan luxe fingerfoods en Walking Dinners, waarbij allerlei luxe hapjes en kleine gerechtjes uitgeserveerd worden, die gemakkelijk 'op de hand' te eten zijn. Hierdoor kun je zelfs bij goed weer op het buitendek genieten van onze culinaire hoogstandjes. Eerder werkten we veel met buffetten, in samenwerking met lokale cateraars, maar vooral bij deze foodconcepten moet je de weg naar de klant zo kort mogelijk houden om topkwaliteit te bieden en tegelijkertijd ook wat rendement te kunnen realiseren.

Al snel kwam de bewustwording dat het aanbieden van 'corona-safe' catering veel gemakkelijker is bij dit concept. Binnen no-time hebben we dan ook ons catering-assortiment coronaproof kunnen maken. En met succes: vanaf het moment, dat de lock-down beëindigd werd, kwamen alweer de eerste boekingen van kleinere feestjes binnen. In eerste instantie vraag je je af of je die investeringen had moeten doen, maar gedane zaken nemen geen keer, dus het roer moet om! Het nieuwe moto werd: hoe gaan we dit aanpakken tijdens corona? 

Lancering jaarkaart

Rederij Cascade biedt met haar assortiment aan vaarroutes het grootste aanbod voor de Maasplassen! Al jaren vraagt onze 'dedicated' bezoekersstroom om een '10-ritten kaart' met voordeel. In eerste instantie sprak ons het idee niet zo aan omdat je marge weggeeft. Niet veel later kwam het idee om een zogenaamde 'Passe-Partout' te ontwikkelen, waarmee de koper een jaar lang onbeperkt gebruik kan maken van alle vaarroutes die we aanbieden in Midden-Limburg. Bovendien varen mede-passagiers van de jaarkaarthouder tegen een aantrekkelijke korting mee en zijn er daarnaast nog allerlei andere voordelen! Zo laat je als bedrijf zien welke mogelijkheden je biedt in plaats van uitsluitend één van je activiteiten aan te bieden met een hoge korting. Bovendien is de kaart een stimulans om een continue bezoekersstroom op gang te kunnen brengen. 

Meer lokale samenwerkingsverbanden

De coronacrisis heeft er toe geleid, dat je veel meer lokaal gaat denken! Alleen een rederij in onze gemeente is niet genoeg om toeristen te trekken; er is meer nodig! Daarom zijn er nieuwe samenwerkingsverbanden opgezet, o.a. met kleinschalige hotels, waar de gasten tegen een aantrekkelijke prijs een rondvaart aangeboden krijgen tijdens het inchecken. Maar ook spelen we in op de nieuwe 'pop-up' ijssalon van Clevers, op kasteelhoeve 'De Grote Hegge' in Thorn: onze passagiers worden bij het van boord gaan (of wachten op de afvaart) gestimuleerd om een een ijsje te gaan eten bij Clevers. 

Kuchschermen inzetten voor extra comfort

De medioren en senioren zijn voor ons een primaire doelgroep, die we - ondanks alle vernieuwingen - ook willen blijven koesteren. Juist deze groep heeft grote behoefte aan veiligheid om zich te beschermen tegen besmetting. Daarom hebben we veel energie gestoken in het schrijven van ons eigen coronaprotocol. Buiten het bepalen van looproutes, het aanbrengen van 1,5m  signaleringstape en het realiseren van voldoende desinfectiepunten, hebben we ook kuchschermen geplaatst bij tafels die grenzen aan het gangpad. Hierdoor kun je voorkomen, dat je gasten moet verplichten om op hun plek te blijven tijdens de vaartocht. Dit soort verplichtingen kom je nu wel tegen tijdens een grachtenrondvaart in Amsterdam, maar dit past ons inziens niet bij de gastvrijheid, die wij willen bieden. Door deze schermen zijn passagiers in de gelegenheid om over onze schepen te 'flaneren' terwijl iedereen aan tafel toch een veilig gevoel heeft. Daarnaast hebben we ook mondkapjes aan boord als mensen zich ter plekke nog extra willen beschermen.

Nieuwe vaarroutes in het zomerprogramma

Voordat het coronavirus is uitgebroken, hadden we twee nieuwe vaarroutes ontwikkeld: de Grensmaastoer richting België, waarin veel aandacht is voor het Grensmaasproject en daarnaast de 'Sunset Cruise', die tijdens de zaterdagavonden zou uitvaren in het hoogseizoen met een 'Latin DJ' aan boord de mogelijkheid tot een 'barbecue' op het dek. In eerste instantie overweeeg je om alle nieuwe activiteiten af te blazen, maar al snel realiseer je je dat mensen vooral nu, na die lock-down, behoefte hebben om er op uit te gaan. Maar juist nú wil men nieuwe dingen ontdekken als compensatie voor hun geannuleerde zomervakantie naar het buitenland. Daarom hebben we besloten om alsnog de nieuwe vaarroutes in ons programma op te nemen deze zomer. De reacties zijn erg positief en de eerste boekingen komen inmiddels al binnen!

Corona-smiley als keurmerk

Als laatste onze speciaal ontworpen 'Corona-smiley', die we als 'private label' inzetten bij al onze uitingen om aan te geven dat we een 'coronaproof' aanbod hebben! Deze groene smiley straalt positiviteit uit en dat is precies wat we als bedrijf willen. Deze smiley vind je niet alleen op onze website en folders, maar ook op de stoepborden, spandoeken, in promotiefilmpjes en zelfs op de badges van onze medewerkers, maar dan in de vorm van een vriendelijk verzoek om 1,5 meter afstand te bewaren. Want uiteraard is de veiligheid van onze medewerkers ook van groot belang.

Projectvideo

Reacties

Laat een reactie achter